+3670 678 2380

0-24 Ügyfélszolgálat

Tratalomjegyzék

Teljes Útmutató a Létesítmények Kezeléséhez

A Létesítmények növekedésével stratégiai megközelítést kell alkalmazniuk az erőforrás-gazdálkodás terén. Nagyobb terekben, több emberrel működnek, akik folyamatosan új folyamatokat és technológiákat vezetnek be a meghatározott üzleti célok elérése érdekében. A létesítménykezelés a háttérben működik az üzleti teljesítmény maximalizálása és annak biztosítása érdekében, hogy a fizikai környezet semmiképpen ne akadályozza az alkalmazottak termelékenységét.

Az épületkezelés hatalmas felelősségi köröket ölel fel, és létfontosságú a fenntartható üzleti növekedés szempontjából. Mint ilyen, stratégiaijáig kell megközelíteni.

Ennek az útmutatónak az a célja, hogy elmagyarázza a létesítménygazdálkodás körét, megvitassa a megfelelő működéshez szükséges eszközöket és erőforrásokat, és megmutassa, hogyan illeszkedik az általános szervezeti struktúrába.

Ugorjrunk egyenesen bele.

Mi a létesítménygazdálkodás?

"A létesítménygazdálkodás nemzetközileg elfogadott definícióját a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) adja meg, amely szerint: „A létesítménykezelés olyan szervezeti funkció, amely integrálja az embereket, a helyet és folyamatokat egy mesterséges környezetben, az emberek életminőségének javítása érdekében. Egy alaptevékenység a termelékenysége.”

Más szavakkal, a létesítménygazdálkodás (vagy a létesítményüzemeltetés) az üzleti menedzsment fontos szempontja, amely a kulisszák mögötti tevékenységeket foglalja magában, hogy kényelmes, biztonságos és funkcionális fizikai környezetet teremtsen az emberek számára, hogy dolgozhassanak és lakhassanak – fenntartható és költséghatékony módon.

Míg a „létesítmény” szó gyakran társul az ipari épületekhez, a létesítménykezelést minden olyan szervezetnél alkalmazzák, amelynek van fizikai területe, amelyet kezelni kell: kórházakban, iskolákban, templomokban, múzeumokban, irodákban, szállodákban és üzemekben.

A létesítménygazdálkodás köre.

Mint korábban említettük, a létesítménykezelés olyan tevékenységek széles körét foglalja magában, amelyek megfelelnek egy meghatározott célnak. A létesítménykezelés alapvető funkciói a következők:

  • Ingatlankezelés
  • Foglalkozáskezelés
  • Karbantartás menedzsment
  • Vagyonkezelés
  • Pénzügyi lésteljesítmény menedzsment
  • Építési rendszerek

A létesítménygazdálkodási tevékenységek kategorizálásának másik népszerű módja az, ha két külön csoportba osztja őket: Erőteljes Létesítmény Gazdálkodás (Erős LG) és Lágy Létesítmény Gazdálkodás (Lágy LG)

Az erőteljes létesítmény-kezelési szolgáltatások (tér és infrastruktúra).

Az erőteljes LG-szolgáltatások a terekkel és az infrastruktúrával foglalkoznak. Más szavakkal, a munkakörnyezet fizikai összetevőire összpontosít. Amint az alábbiakban látni fogja, többségük a karbantartási osztály hatáskörébe tartozik. Hogyan is néz ki az erőteljes létesítmény-kezelési szolgáltatások durva boncolgatása:

  • A vízvezeték-rendszer karbantartása: Ez a rendszer fontos szerepet játszik a víz épületbe szállításában és a szennyvíz eltávolításában. Idővel eltömődések fordulhatnak elő, nyomás növekedhet, és a szerelvényeket / csöveket ki kell cserélni. Helyesen elvégezve a létesítménykezelés biztosítja a vízvezeték rendszer rendszeres karbantartását és a lehetséges problémák lehető leggyorsabb megoldását.
  • A világítás és a BMS rendszerek fenntartása: A fűtés / hűtés és a világítás elengedhetetlen az emberi kényelem érdekében. A létesítményvezető egy csapattal együttműködve ellenőrzi, hogy a világítás és a fűtőberendezések javításra vagy cserére szorulnak-e. Mindkét esetben a csapatnak azt is el kell döntenie, hogy mely alternatívák jelentik a legjobb megoldásokat az energiamegtakarítás, a kényelem és a funkcionalitás tekintetében.
  • A tűzbiztonsági előírások betartása: A legtöbb országban a tűzvédelmi rendszerek kötelezően kiegészítendők, és rendszeresen karbantartani kell őket, és ellenőrizni kell a megfelelőségi kérdéseket.
  • Mechanikai és elektromos rendszerek karbantartása: Magától értetődő, hogy az elektromos rendszer hogyan teszi lehetővé a legtöbb egyéb épületműveletet. Ugyanez vonatkozik a mechanikus rendszerekre, például a liftekre és a vízszivattyúkra. Az FM arra törekszik, hogy megfelelően működjön és ne okozzon biztonsági eseményeket.
  • Szerkezeti karbantartás: A rendszeres használat vagy akár a rossz tervezés idővel strukturális problémákhoz vezethet. A létesítménygazdálkodás részeként rendelkeznie kell egy strukturális karbantartási tervvel, amely meghatározza, osztályozza és megoldja a lehetséges strukturális problémákat.

A karbantartási tevékenységek és munkarendek sikeres ütemezéséhez, nyomon követéséhez és kezeléséhez a létesítménykezelő csapatok gyakran számítógépes karbantartás-kezelő szoftver ( CMMS ) vagy CAFM szoftver segítségét kérik . A cikk vége felé részletesebben megvitatjuk az elérhető szoftveres megoldásokat.

Lágy létesítmény-menedzsment szolgáltatások (emberek és szervezetek).

A kisseb létesítmények menedzselése az emberekkel és a szervezetekkel foglalkozik. Olyan szolgáltatásokat tartalmaz, amelyek kényelmesebb, egészségesebb, biztonságosabb és vizuálisan vonzóbb környezetet teremtenek. 

Gyakori példák:

  • Hulladékgazdálkodás: Ha a hulladékot nem kezelik, a szemetesek túlterheltek és a dolgok büdösek lesznek. Nem ezt a forgatókönyvet akarja látni. A hulladékkezelés biztosítja, hogy a szemetet a megfelelő kukákba tegyék és rendszeres időközönként elküldjék, hogy megfeleljenek a szabályozási követelményeknek és megakadályozzák a szemetes túlzsúfoltságát.
  • Takarítási szolgáltatások: A takarító csoportokat rendszeres időközönként hívják a közös helyiségek takarítására és egyéb gondnoki feladatok ellátására. Sok nagyobb létesítményben lesz házon belüli takarítócsoport, de nem különösebben nehéz megtalálni az illetékes vállkozásokat, akiket kiszerveznének.
  • Tértervezés: A tértervezés és -kezelés az LG fontos része. Amikor egy vállalkozás több embert vesz fel, új szintre bővül, új eszközöket vásárol, amelyek nagy helyet foglalnak el, így meglévő helyeket át akarja alakítani stb. A létesítmények vezetői itt vannak, hogy segítsenek a teret úgy átszervezni, hogy továbbra is kényelmes, biztonságos és funkcionális maradjon. 
  • Tereprendezés: A jól karbantartott területek javítják az összképet és jelzik a megfelelő ingatlankezelést. A létesítmény vezetése gondoskodik a szezonális és nem szezonális változásokról, például tavasszal virágültetéssel, nyáron a fű nyírásával, ősszel lehulló levelek eltávolításával vagy télen a felesleges hó eltávolításával a sétányról.
  • Kártevőirtás: A létesítménykezelésnek az éves kártevők elleni védekezés ütemezésével és a kártevők kitörésének kezelésével kell foglalkoznia, ha valaha is előfordulnak.
  • Épületbiztonság: A létesítménybe ki- és bejárók ellenőrzésére utal. Ez magában foglalhatja a létesítményen belüli korlátozott hozzáférésű területek ellenőrzését is.
  • EKN-megfelelés: elfogadható kényelmi normák meghatározása és fenntartása, amelyek magukban foglalhatják a hőmérsékletet, a zajt, a hütési normákat és a vizuális jelzéseket. 
Folytatjuk